Szent Istv�n kir�ly intelmei Imre herceghez
�rta: stx - D�tum: May 29 2008 11:15:16

Mivel meg�rtem s m�lyen �t�rzem, hogy amit csak Isten akarata megteremtett s nyilv�nval� eleve elrendel�se elrendezett mind a kiterjedt �gboltozaton, mind az egybef�gg� f�ldi t�jakon, azt t�rv�ny �lteti s tartja fenn, s mivel l�tom, hogy mindazt, amit Isten kegyelme b�s�ggel adott az �let el�ny�re �s m�lt�s�g�ra, tudniillik kir�lys�gokat, konzuls�gokat, hercegs�geket, isp�ns�gokat, f�paps�gokat s m�s m�lt�s�gokat, r�szben isteni parancsok �s rendeletek, r�szben vil�giak, valamint a nemesek meg az �lemedett kor�ak tan�csai �s javaslatai korm�nyozz�k, v�dik, osztj�k fel �s egyes�tik, s mivel bizonyosan tudom, hogy minden renden val�k a f�ld b�rmely r�sz�n, b�rmilyen m�lt�s�got viseljenek, nemcsak k�s�ret�knek, h�veiknek, szolg�iknak parancsolnak, tan�csolnak, javasolnak, hanem fiaiknak is, �gy h�t �n sem restellem, szerelmetes fiam, hogy neked m�g �letemben tanuls�gokat, parancsokat, tan�csokat, javaslatokat adjak, hogy vel�k mind a magad, mind alattval�id �letm�dj�t �kes�tsed, ha majd a legf�bb hatalom enged�ly�vel ut�nam uralkodni fogsz. Illik pedig, hogy odaad� figyelemmel hallgatv�n eszedbe v�sd ap�d parancsait, az isteni b�lcsess�g intelme szerint, mely Salamon sz�j�b�l sz�l:

Hallgass, fiam, aty�d intelm�re,
s ne vedd semmibe any�d tan�t�s�t!...

[Hallgasd h�t meg, fiam, fogadd el szavaimat,]
akkor nagy lesz sz�ma �lted �veinek.

Ebb�l a mond�sb�l teh�t �szbe veheted, ha azt, amit atyai gy�ng�ds�ggel parancsolok, megveted - t�vol legyen! -, nem sz�velnek t�bb� sem Isten, sem az emberek. De halljad az engedetlen parancsszeg�k eset�t �s veszt�t. �d�m ugyanis, kit az isteni alkot�, valamennyi l�tez� teremt�je a maga hasonlatoss�g�ra form�lt, s minden m�lt�s�g �r�k�s�v� tett, sz�tt�rte a parancsok bilincs�t, s nyomban elvesztette a magas m�lt�s�gokat meg a paradicsomb�li lak�st. Isten r�gi, kiv�lasztott s kiv�lt kedvelt n�pe is, ami�rt sz�tszaggatta a t�rv�nyek Isten ujj�val k�t�z�tt k�tel�k�t, k�l�nb-k�l�nbf�lek�ppen pusztult el: r�szben ugyanis a f�ld nyelte el, r�szben t�z em�sztette el, r�szint egym�st koncolta fel. Salamon fia is, f�lrevetve apja b�k�ltet� szavait, g�gj�ben p�ffeszkedve kardcsap�sokkal fenyegette a n�pet apja ostorsuhint�sai helyett, az�rt sok rosszat t�rt el orsz�g�ban, v�g�l is kivetett�k onnan. Hogy ez v�led ne t�rt�nj�k, fogadj sz�t, fiam; gyermek vagy, gazdags�gban sz�letett kis csel�dem, puha p�rn�k lak�ja, minden gy�ny�r�s�gben d�delgetve �s nevelve, nem tapasztaltad a hadj�ratok f�radalmait s a k�l�nf�le n�pek t�mad�sait, melyekben �n szinte eg�sz �letemet lemorzsoltam. Itt az id�, hogy t�bb� ne puha k�s�val �tessenek, az t�ged csak puh�nny� s finny�ss� tehet, ez pedig a f�rfiass�g elveszteget�se s a b�n�k csihol�ja �s a t�rv�nyek megvet�se; hanem itassanak meg olykor fanyar borral, mely �rtelmedet tan�t�somra figyelmess� teszi. Ezeket el�rebocs�tv�n t�rj�nk a t�rgyra.

 

FEJEZETEKRE OSZT�S

A katolikus hit meg�rz�s�r�l
Az egyh�zi rend becsben tart�s�r�l
A f�papoknak j�r� tiszteletr�l
A f�emberek �s vit�zek tisztelet�r�l
Az igaz �t�let �s a t�relem gyakorl�s�r�l
A vend�gek befogad�s�r�l �s gy�mol�t�s�r�l
A tan�cs s�ly�r�l
A fiak k�vess�k az el�d�ket
Az im�ds�g megtart�s�r�l
A kegyess�gr�l �s irgalmass�gr�l, valamint a t�bbi er�nyr�l

 

I. A KATOLIKUS HIT MEG�RZ�S�R�L

Minthogy a kir�lyi m�lt�s�g rangj�t csakis a h�v�k �s a katolikus hitet vall�k nyerhetik el, ez�rt parancsainkban a szent hitet tessz�k az els� helyre. Ha a kir�lyi koron�t meg akarod becs�lni, legel�sz�r azt hagyom meg, tan�csolom, illetve javaslom �s sugallom, kedves fiam, hogy a katolikus �s apostoli hitet akkora buzgalommal �s �bers�ggel �rizd, hogy minden Istent�l rendelt alattval�dnak p�ld�t mutass, s valamennyi egyh�zi szem�ly m�lt�n nevezzen igaz kereszt�ny hitvall�s� f�rfinak; en�lk�l bizony, tudd meg, sem kereszt�nynek, sem az egyh�z fi�nak nem mondanak. Akik ugyanis hamisat hisznek, vagy a hitet j� cselekedetekkel teljess� nem teszik, fel nem �kes�tik, minthogy a hit tettek h�j�n meghal, sem itt nem uralkodnak tisztess�ggel, sem az �r�k uradalomban vagy koron�ban nem lesz r�sz�k. �m ha a hit pajzs�t tartod, rajtad az �dv�ss�g sisakja is. Mert e lelki fegyverekben szab�lyszer�en harcolhatsz l�thatatlan �s l�that� ellens�geid ellen. Hiszen az apostol ezt mondja: "Csak az nyeri el a bab�rkoszor�t, aki szab�lyszer�en k�zd." A hit teh�t, melyr�l besz�lek, a k�vetkez�: higgy er�sen a mindenhat� Atyaistenben, minden teremtm�ny teremt�j�ben, �s az � egysz�l�tt fi�ban, a mi Urunkban, J�zus Krisztusban, kit az angyal meghirdetett, ki Sz�z M�ri�t�l sz�letett, az eg�sz vil�g �dv�ss�g��rt a keresztf�n szenvedett �s a Szentl�lekben, ki sz�lt a pr�f�t�k s az apostolok, valamint az evang�list�k szav�val, mint egyetlen t�k�letes oszthatatlan szepl�telen istens�gben, �s k�tely hozz�d ne f�rjen. "Ez a katolikus hit, melyben - mik�nt Atan�z mondja - ha ak�rki h�ven �s er�sen nem hisz, semmik�pp sem �dv�z�l." Ha valamikor uralmad alatt akadn�nak olyanok - t�vol legyen! -, kik az �gy egys�gbe f�z�tt Szenth�roms�got megosztani vagy kisebb�teni, vagy nagyobb�tani pr�b�lj�k, tudd meg: az eretneks�g fej�nek szolg�i azok, �s nem a szentegyh�z fiai. Az ilyeneket pedig ne gy�mol�tsd, ne v�delmezd, hogy magad is ellens�gnek �s bosszul�nak ne mutatkozz. Mert az eff�le emberek a szentegyh�z n�p�t nyomorultul megrontj�k �s sz�tsz�rj�k. Hogy ez ne t�rt�nj�k meg, k�l�n�s gondod legyen.

II. AZ EGYH�ZI REND BECSBEN TART�S�R�L

A kir�lyi palot�ban a hit ut�n az egyh�z foglalja el a m�sodik helyet, az egyh�z, melynek els� �zben a mi fej�nk, tudniillik Krisztus vetette el magj�t, majd az � tagjai, vagyis az apostolok �s szent aty�k �ltett�k �t, meggy�kereztett�k er�sen, s elterjesztett�k az eg�sz f�ldkereks�gen. �s �mb�r mindig hajt �j sarjat, m�s helyeken m�gis mintegy r�ginek tartj�k; itt viszont, kedves fiam, a mi birodalmunkban eddig m�g mint ifj�, friss hajt�st pr�dik�lj�k. �pp ez�rt k�v�n meg szemf�lesebb s szembet�n�bb �r�ket, nehogy a j�, amivel az isteni kegyelem benn�nket m�rhetetlen irgalm�ban �rdemtelen�l el�rasztott, tunyas�god �s rests�ged, valamint hanyags�god miatt megromolj�k s megsemmis�lj�n. Mert aki a szentegyh�z m�lt�s�g�t csorb�tja vagy cs�f�tja, azon munk�l, hogy Krisztus test�t csonk�tsa. Hiszen maga az �r mondta P�ternek, akit a szentegyh�z �rz�j�v� �s fel�gyel�j�v� emelt: "P�ter vagy, erre a szikl�ra �p�tem egyh�zamat." � ugyanis �nn�nmag�t nevezte k�szikl�nak, s nem �m f�b�l avagy k�b�l �p�lt egyh�zr�l besz�lt, hanem az �jonnan nyert t�meget, a kiv�lasztott n�pet, Isten ny�j�t, mely hitben kioktattatott, kereszts�gben megmosatott, kenettel olajoztatott, h�vta a saj�t mag�ra �p�lt szentegyh�znak. Ha valaki l�z�ban e szentegyh�z tagjait vagy kicsinyeit megbotr�nkoztatja, az evang�lium tan�t�sa szerint m�lt� arra, hogy malomk�vet k�ssenek a nyak�ra �s a tenger m�lys�g�be vess�k, azaz a hatalom m�lt�s�g�b�l kivetik, �s az igazak egyh�z�n k�v�l marad a vil�gi nyomor�s�gban, mint valami pog�ny �s v�mos. �gy h�t, fiam, napr�l napra vir�gz� szorgalommal kell �rk�dn�d a szentegyh�zon, hogy ink�bb gyarapodj�k, mintsem fogyatkozz�k. Az�rt is nevezt�k az els� kir�lyokat nagys�gosnak, mert az egyh�zat nagyobb�tott�k. Te is ezt tegyed, hogy koron�d h�resebb, �leted boldogabb �s hosszabb legyen.

III. A F�PAPOKNAK KIJ�R� TISZTELETR�L

A kir�lyi tr�n �kess�ge a f�papoknak rendje, ez�rt a kir�lyi m�lt�s�gban �k ker�lnek a harmadik helyre, kedves fiam, �k legyenek f�embereid, �gy vigy�zz a f�papokra, mint a szemed vil�g�ra. Ha �k j�indulat�ak v�led, ellens�gt�l nem kell f�lned. Hiszen ha �k megbecs�lnek, b�tran foghatsz mindenhez, im�ds�guk aj�nl t�ged a mindenhat� Istennek. �ket �ll�totta ugyanis Isten �r�l az Isten n�pe f�l�, �s �ket tette meg a lelkek felvigy�z�iv�, valamint az eg�sz egyh�zi m�lt�s�g �s isteni szents�g r�szeseiv� �s oszt�iv�. Mert n�lk�l�k kir�lyok nem is �ll�ttatnak, nem is orsz�golnak. Az � k�zbenj�r�sukra t�rlik el a v�tkez�k v�tkeit. Ha ir�ntuk az igazi szeretetet tan�s�tod, magadat is k�ts�gk�v�l megjobb�tod, orsz�godat is tisztess�ggel igaz�tod. Mert az � kez�kbe van lerakva a b�nb�l old�s �s a b�nbe k�t�s hatalma. Mert Isten megegyezett vel�k �r�k sz�vets�gben, �s elk�l�n�tette �ket az emberekt�l, a maga nev�ben �s szents�g�ben osztozott vel�k, �s az istenes D�vid kir�ly szav�val megtiltotta, hogy az emberi vil�g g�ncsolja �ket: "F�lkentjeimet ne �rints�tek!" Az illeti meg ugyanis Isten felkentjeit, ki az isteni �s k�noni v�gz�ssel szembesz�llva a szent renden val� f�rfiakat hamis v�daskod�sokkal mocskolja �s a nyilv�noss�g el� hurcolja. Teljess�ggel megtiltom fiam, hogy �gy cselekedj, ha boldogan akarsz �lni, kir�lys�god megbecs�lni, mert az ilyen dolgok s�rtik Istent els�sorban. Ha esetleg valamelyik azok k�z�l, akikr�l sz� van, k�rhoztat�sra m�lt� v�tekbe esik - t�vol legyen! -, figyelmeztesd h�romszor, n�gyszer is n�gyszemk�zt az evang�lium tan�t�sa szerint. Ha akkor intelmeidet nem hallgatja meg, nyilv�nosan kell megfeddni a k�vetkez�k alapj�n: Ha r�d nem hallgat, jelentsd az egyh�znak. Mert ha e rendet megtartod, dics� koron�dat teljess�ggel felmagasztalod.

IV. A F�EMBEREK �S VIT�ZEK TISZTELET�R�L

Az uralom negyedik d�sze a f�emberek, isp�nok, vit�zek h�s�ge, er�ss�ge, ser�nys�ge, sz�vess�ge �s bizalma. Mert �k orsz�god v�d� falai, a gyeng�k oltalmaz�i, az ellens�g puszt�t�i, a hat�rok gyarap�t�i. Legyenek �k, fiam, aty�id �s testv�reid, k�z�l�k bizony senkit se hajts szolgas�gba, senkit se nevezz szolg�nak. Katon�skodjanak, ne szolg�ljanak, uralkodj mindannyiukon harag, g�g, gy�l�ls�g n�lk�l, b�k�sen, al�zatosan, szel�den; tartsd mindig eszedben, hogy minden ember azonos �llapotban sz�letik, �s hogy semmi sem emel fel, csakis az al�zat, semmi sem tasz�t le, csakis a g�g �s a gy�l�ls�g. Ha b�keszeret� leszel, kir�lynak �s kir�ly fi�nak mondanak, �s minden vit�z szeretni fog; ha haraggal, g�g�sen, gy�l�lk�dve, b�k�tlen�l kev�lykedsz az isp�nok �s f�emberek f�l�tt, a vit�zek ereje bizonnyal hom�lyba bor�tja a kir�lyi m�lt�s�got, �s m�sokra sz�ll kir�lys�god. Ett�l �vakodva az er�nyed szabta m�rt�kkel ir�ny�tsd az isp�nok �let�t, hogy vonzalmaddal fel�vezve a kir�lyi m�lt�s�ghoz mindig h�bor�tatlanul ragaszkodjanak, hogy uralkod�sod minden tekintetben b�k�s legyen.

V. AZ IGAZ �T�LET �S A T�RELEM GYAKORL�S�R�L

A t�relem �s az igaz �t�let gyakorl�sa a kir�lyi korona �t�dik cifr�z�sa. D�vid kir�ly �s pr�f�ta mondja: �t�letedet, Isten, b�zd a kir�lyra.

�s ugyan� m�sutt:

Kir�ly vagy, az igazs�goss�got szereted.

A t�relemr�l �gy besz�l P�l apostol: "tan�s�tsatok mindenki ir�nt t�relmet." �s az �r evang�liumban: "Ha [t�relemmel] kitartotok, megmentitek lelketeket." Ehhez tartsd magad, fiam: ha becs�letet akarsz szerezni kir�lys�godnak, szeresd az igaz �t�letet; ha hatalmadban akarod tartani lelkedet, t�relmes l�gy. Valah�nyszor, kedves fiam, �t�letet �rdeml� �gy ker�l el�d vagy valamely f�benj�r� b�n v�dlottja, t�relmetlen�l ne viselkedj�l, esk�vel se er�sk�dj�l, hogy megb�nteted; bizony ez ingatag lenne �s muland�, mert a bolond fogadalmat megszegi az ember; �s ne �t�lkezz te magad, nehogy kir�lyi m�lt�s�godban a hitv�ny �gyben forgol�dva folt ess�k, hanem az eff�le �gyet ink�bb b�r�khoz utas�tsd, az � megb�zat�suk, hogy t�rv�ny szerint d�ntsenek. �vakodj b�r�nak lenni, �m �r�lj kir�lynak lenni s neveztetni. A t�relmes kir�lyok kir�lykodnak, a t�relmetlenek pedig zsarnokoskodnak. Ha pedig egyszer olyasvalami ker�l el�d, amelyben �t�letet hozni m�lt�s�goddal �sszef�r, t�relemmel, irgalommal, esk�d�z�s n�lk�l �t�lkezz, �gy lesz majd koron�d dics�retes �s �kes.

VI. A VEND�GEK BEFOGAD�S�R�L �S GY�MOL�T�S�R�L

A vend�gek s a j�vev�nyek akkora hasznot hajtanak, hogy m�lt�n �llhatnak a kir�lyi m�lt�s�g hatodik hely�n. Hiszen kezdetben �gy n�vekedett a r�mai birodalom, �gy magasztaltattak fel �s lettek dics�s�gess� a r�mai kir�lyok, hogy sok nemes �s b�lcs �radt hozz�juk k�l�nb-k�l�nb t�jakr�l. R�ma bizony m�g ma is szolga volna, ha Aeneas sarjai nem teszik szabadd�. Mert amik�nt k�l�nb-k�l�nb t�jakr�l �s tartom�nyokb�l j�nnek a vend�gek, �gy k�l�nb-k�l�nb nyelvet �s szok�st, k�l�nb-k�l�nb p�ld�t �s fegyvert hoznak magukkal, s mindez az orsz�got d�sz�ti, az udvar f�ny�t emeli, s a k�lf�ldieket a p�ffeszked�st�l elrettenti. Mert az egy nyelv� �s egy szok�s� orsz�g gyenge �s esend�. Enn�lfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a j�vev�nyeket j�akarat�an gy�mol�tsad �s becsben tartsad, hogy n�lad sz�vesebben tart�zkodjanak, mintsem m�sutt lakjanak. Ha pedig le akarn�d rombolni, amit �p�tettem, vagy sz�t sz�rni, amit �sszegy�jt�ttem, k�ts�gk�v�l igen nagy k�rt szenvedne orsz�god. Hogy ez ne legyen, naponta nagyobb�tsd orsz�godat, hogy koron�dat az emberek nagys�gosnak tarts�k.

VII. A TAN�CS S�LY�R�L

A kir�lyi emelv�nyen a tan�cs a hetedik helyre tart ig�nyt. A tan�cs �ll�t kir�lyokat, d�nt el kir�lyi sorsokat, v�delmezi a haz�t, csendes�ti a csat�t, gy�zelmeket � arat, kerget t�mad� hadat, beh�vja a bar�tokat, v�rosokat � rakat, �s � ront le ellens�ges v�rakat. Minthogy pedig a tan�csnak ekkora haszna van, ostoba, p�ffeszked� �s k�z�pszer� emberekb�l �ssze�ll�tani, �n �gy v�lem, mit sem �r; hanem a tekint�lyesebbek �s a jobbak, a b�lcsebbek �s a legmegbecs�ltebb v�nek ajk�n form�l�dj�k �s csiszol�dj�k. Ez�rt, fiam, az ifjakkal �s a kev�sb� b�lcsekkel ne tan�cskozz, ne is k�rj t�l�k tan�csot, csak a gy�l�s v�neit�l, kiknek koruk �s b�lcsess�g�k miatt megfelel ez a feladat. Mert a kir�lynak sz�l� tan�cs z�rva legyen a b�lcs sz�vbe, ne terjessze a bolondok szeless�ge. Ha ugyanis a b�lcsekkel j�rsz, b�lcs leszel, ha a bolondokkal forgol�dsz, t�rsul adod magad hozz�juk, sz�l a Szentl�lek Salamon �ltal: "Aki j�r a b�lcsekkel, b�lcsek bar�tja lesz, nem a bolondokhoz lesz hasonlatos." �s D�vid zengi:

J�s�ggal k�zeledsz a j�hoz,
az igazhoz igaz vagy.
A tiszt�val tiszt�n b�nsz,
a hamissal azonban hamis m�dra.

Ez�rt h�t ki-ki �letkor�nak megfelel� dologban forgol�dj�k, tudniillik az ifjak fegyverben, a v�nek a tan�csban. Egy�bk�nt az ifjakat m�gsem kell teljesen ki�zni a tan�csb�l; �mde ah�nyszor vel�k tan�cskozol, m�g ha �letreval� is az a tan�cs, mindig terjeszd az �regek el�, hogy minden cselekedetedet a b�lcsess�g m�rt�k�vel m�rhesd.

VIII. A FIAK K�VESS�K AZ EL�D�KET

�seink k�vet�se foglalja el a kir�lyi m�lt�s�gban a nyolcadik helyet. A legnagyobb kir�lyi �kess�g, az �n tud�som szerint, a kir�lyel�d�k ut�n j�rni, a sz�l�ket ut�nozni. Aki ugyanis megveti, amit megszabtak atyai el�dei, az isteni t�rv�nyekre sem �gyel. Mert az aty�k az�rt aty�k, hogy fiaikat gy�mol�ts�k, a fiak pedig az�rt fiak, hogy sz�leiknek sz�t fogadjanak. Aki atyj�val szemben �ll, Isten ellens�g�nek �ll. Mert minden engedetlen Istennel �ll szemben. �s az engedetlens�g szelletje a korona vir�gait sz�rja szerte. Az engedetlens�g val�j�ban pestis az eg�sz kir�lys�gban. Ez�rt, kedves fiam, ap�d rendeletei, vagyis az �n rendeleteim, mindig legyenek szemed el�tt, hogy szerencs�det minden�tt kir�lyi gyepl� igazgassa. Az �n szok�saimat pedig, melyekr�l l�tod, hogy a kir�lyi m�lt�s�ggal �sszef�rnek, a k�tked�s minden b�kly�ja n�lk�l k�vessed. Mert neh�z lesz megtartani e t�jon kir�lys�godat, ha szok�sban nem ut�nzod a kor�bban kir�lykod� kir�lyokat. Mely g�r�g korm�nyozta a latinokat g�r�g m�dra, avagy mely latin korm�nyozta a g�r�g�ket latin m�dra? Semelyik. Ez�rt h�t k�vesd szok�saimat, a tieid k�zt kimagasl� �gy leszel, s az idegenek dics�ret�re szert �gy teszel.

IX. AZ IM�DS�G MEGTART�S�R�L

Az im�ds�g megtart�sa a kir�lyi �dv�ss�g legnagyobb j�rul�ka, ez�rt a kir�lyi m�lt�s�g kilencedik regul�j�ban pend�l meg. A folytonos im�dkoz�s: a b�n�kt�l megtisztul�s �s feloldoz�s. Te pedig fiam, valah�nyszor Isten templom�hoz j�rulsz, hogy Istent im�dd, Salamonnal, a kir�ly fi�val, magad is kir�ly l�v�n, mindig mondjad: "K�ldd le [Uram, a b�lcsess�get] szent egedb�l, dics�s�ged tr�nj�r�l, hogy munk�mban velem legyen �s seg�tsen, �s �gy f�lismerjem, mi kedves a szemedben [minden id�ben]." �s ism�t: "Uram, Aty�m, �letemnek Istene, ne hagyj engem �lnok gondolatban, az �n szemeimnek ne adj kev�lys�get �s a gonosz k�v�ns�got t�voztasd el t�lem, Uram. Vedd el t�lem a testnek k�v�ns�gait, �s a tiszt�talan �s esztelen l�leknek ne adj engem, Uram." Ezzel az im�ds�ggal foh�szkodtak h�t a r�gi kir�lyok, te is ugyanezzel foh�szkodj, hogy Isten minden v�tked elt�rl�s�re m�ltasson, hogy mindenki legy�zhetetlen kir�lynak h�vjon. Im�dkozz az�rt is, hogy a t�tlens�get, tunyas�got elkergesse t�led, megaj�nd�kozzon az er�nyek �sszess�g�nek segedelm�vel, s �gy legy�zhesd l�that� �s l�thatatlan ellens�geidet. Hogy valamennyi alattval�ddal egy�tt gondtalanul, ellens�ges t�mad�sokt�l nem h�borgatva, b�k�ben v�gezhesd �leted p�ly�j�t.

X. A KEGYESS�GR�L �S AZ IRGALMASS�GR�L, VALAMINT A T�BBI ER�NYR�L

Az er�nyek m�rt�ke teszi teljess� a kir�lyok koron�j�t, �s a parancsok k�zt a tizedik. Mert az er�nyek ura a Kir�lyok Kir�lya, mik�nt �gi serege �ll kereken t�z karb�l, �gy �leted vitele kerekedj�k ki t�z parancsb�l. Kell, hogy a kir�lyt kegyess�g s irgalmass�g d�sz�tse, de a t�bbi er�ny is hassa �t �s �kes�tse. Mert ha a kir�lyt istentelens�g �s kegyetlens�g szennyezi, hi�ba tart ig�nyt a kir�ly n�vre, zsarnoknak kell nevezni. Ennek ok�b�l h�t, szerelmetes fiam, sz�vem �dess�ge, sarjam j�v� rem�nys�ge, k�rlek, megparancsolom, hogy minden�tt �s mindenekben a szeretetre t�maszkodva ne csak atyafis�godhoz �s a rokons�godhoz, vagy a f�emberekhez, avagy a gazdagokhoz, a szomsz�dhoz �s az itt lak�hoz l�gy kegyes, hanem m�g a k�lf�ldiekhez is, s�t mindenkihez, aki hozz�d j�rul. Mert a szeretet gyakorl�sa vezet el a legf�bb boldogs�ghoz. L�gy irgalmas minden er�szakot szenved�h�z, �rizd sz�vedben mindig az isteni int�st: "Irgalmass�got akarok, nem �ldozatot." L�gy t�relmes mindenekhez, nemcsak a hatalmasokhoz, hanem azokhoz, akik nem f�rnek a hatalomhoz. Azut�n l�gy er�s, nehogy a szerencse t�ls�gosan felvessen, vagy a balsors letasz�tson. L�gy al�zatos is, hogy Isten felmagasztaljon most �s a j�v�ben. L�gy majd m�rt�kletes, hogy m�rt�ken t�l senkit se b�ntess vagy k�rhoztass. L�gy szel�d, hogy sohase harcolj az igazs�g ellen. L�gy becs�letes, hogy sz�nd�kosan soha senkit gyal�zattal ne illess. L�gy szem�rmes, hogy elker�ld a bujas�g minden b�z�t, valamint a hal�l �szt�nz�j�t.

Mindez, amit fentebb �rintett�nk, alkotja a kir�lyi koron�t, n�lk�l�k sem itt nem tud senki uralkodni, sem az �r�k uradalomba bejutni. �men.

Kuruc �gnes ford�t�sa