Mit szabad tudnunk Bráda Tibor életérõl? 1941. szeptember 18-án Kacagon születtem. Édesanyám pedagógus volt, 40 éven keresztül második elemistákat tanított. Édesapám fizika tanár, õ csak 45 évet élt . A 2. világháborúban halt meg. Anyai nagyapám és a dédapám is református papok voltak Karcagon. Valószínü, hogy Anyámtól örökölhettem a tehetséget a festészet iránt, mert gyönyörûen akvarellezett - de pap lány lévén sohasem élhette a mûvészéletet. Albertirsán bújtunk el 3 fiú és Anyám az 50-es évek zaklatásai elõl. Itt egy Képzõmûvészeti Fõiskolát végzett apáca tanárnõ segített eljutni a Képzõ és Iparmûvészeti Gimnázium után a Képzõmûvészeti Egyetemre. Szentiványi Lajos növendékeként 7 éves tanulás után a mester tanársegéde lettem ebben az intézményben. Én is 40 évet tanítottam mint Anyám. Ma már nyugalmazott docensként.teljes idõmet a festészetnek szentelhetem ami magába foglalja a táblakép festészeten kivül az üvegfestészetet és a mozaik mûvészetet.
Úgy tudjuk, nem a fõvárosban született, tartja-e a kapcsolatot szülõhelyével? Igen. Mondhatom mindkettõvel, sõt mindhárommal. Karcag az igazi szülõföld, Berekfürdõ a gyerekkorom színhelye Az ottani Bod László Mûvelõdési Házban van egy szép hosszú falam, ahol az üvegfestészetembõl lehet látni egy csokorra valót - állandó kiállítás formájában. Albertirsa a második haza, ahol festészeti eszmélésem zajlott. Ma is járok a barátokhoz. A harmadik hazám Páprád ahol Apám született és ahol gyerekkorom legkedvesebb nyarait tölhettem az Ormánságban
Mondjon nekünk néhány szót szakmai múltjáról! Annak ellenére, hogy 56-ban voltam elsõs gimnazista viszonylag sima volt a kezdés. Ujváry Lajos tanáromtól a természet szeretetét és maximális tiszteletét tanultam meg és persze a rajztudás alapjait. Szentiványitól a kolorizmus fantasztikus világába való eligazodást sajátítottuk el. A muráliák iránti érdeklõdésemet Z Gách György keltette fel. Az elsõ megbízásomat (üvegfesrtmény) hat éves koromban kaptam. Ma már 58. murális munkámon dolgozom.
Mióta csodálhatjuk mûveit templomokban? Az elsõ egyházi munkámat Páprád református templomába ajándékként készítettem az 1980-as években. Bárány a feltámadási zászlóval az új és ó-testamentummal egy fénykörben. Tiszaújváros új római katolikus templom 3 x 12négyzetméteres üvegfestménye követte. Magyarok Nagyasszonya és magyarországi szentek volt a téma. Ezek után 24 különbözõ méretû temlom adott helyet mûveimnek. Üvegfestmények és mozaikok zömmel katolikus templomok belsõ és külsõ tereibe kerültek beépítésre.
Mi foglalkoztatja még a keresztény témákon kívül? Tájak szerelmese vagyok mostanában. Kirándulásainkon és külföldi mûvésztelepeken állandóan akvarellezek, majd abból készítek a mûteremben nagyméretû pasztelleket. Úgy érzem, hogy ezek a csodák is szakrálisak. Nagybányai tájak láttán a fennségesség jelzõ jut eszembe.
Festõként hogyan került kapcsolatba a mozaikkép-technikával? Fõiskolás koromban már készítettem egy mozaikképet. Egy figura részlete készült el. Nem sokára résztvettem egy lektorátusi pályázaton, amit nem én nyertem meg de nagyon sokat tanultam belõle. Ravennai utunk alkalmával teljes szerelembe estem a mozaikkal. Elsõ nagy munkánk a zugligeti Szt. Család templom urnatemetõjének szenvedéstörténete, valamint a temetõ-kápolna szentélyképe a feltámadás. Ezt követték a többiek.
Hallottuk, hogy az Egyesült Államokba készül... Egyelõre még csak ott tartunk, hogy Dragonics Márta belsõépítész meghívására elkészítettem a washingtoni nemzetek templomában most megépülõ magyarok kápolnájának 4 m magas szentély mozaikjának tervét.Magyarok Nagyasszonya egy hatalmas aranyló fénykörben. A mû kartonját majd csak eztán kezdem megfesteni. Csak most vált biztossá, hogy mi alkothatjuk meg a mûvet. Nagy várakozással és komoly elõtanulmányokkal készülök a nagy feladatra.Tehát nem én, hanam a mûvünk készül az Egyesült Államokba.
Tölg Molnár Zoltánnal együtt készítik a mozaikokat. Szeretnénk, ha mesélne arról, kinek, mi a szerepe a közös munkába. Tölg Molnár Zoltán a barátom és már stúdiós korában felfigyeltem remek mozaikrakó tehetségére. Ebbõl már lehet tudni , hogy Zoltán feladata a kivitelezés. Ez egy nagyon aprólékos munka, így mindíg valamelyik volt tanítványa van segítségére.Tulajdonképen õ nonfiguratív festõ és monokrom színhangban dolgozik. A valódi profizmusa ott látható hogy az én kartonjaimat ragyogó szinhangban, remek rajztudással valósítja meg - üvegmozaikban. Tehát homlokegyenest másként kell dolgozzon, mint egyébként. A megvalósítás során természetesen állandóan konzultálunk, néha még én is besegítek egy-egy részlet létrehozásában. De az én igazi munkám a tervezés (a lehetséges variációk elkészítése) és az 1:1-es színes karton megalkotása, valamint a beépítésbe való részvétel. Legfontosabb tevékenységemnek a harmónia megteremtését tartom a templomtérrel, és azt, hogy ez a lehetõ legmagasabb színvonalon jöjjön ez létre.
Merre találhatók egyéni, illetve közös munkájuk? A közös munkákat letudom írni, mert ez mennyiségben még leírható. Ezek szerint a már említett Szt. Család templom Zuglóban, Cserkeszõlõi római katolikus temlom nagy Korpusza és keresztelõkútjának háttere, illetve a fríz mozaik szöveg ugyanitt. Alag római katolikus templom bejárata feletti Pantokrátor, Táborfalva Magyarok Nagyasszonya két monogrammal, valamint Szt. István és Szt. Imre fülkemozaikjai... Egyéni munkáim felsorolására ez a hely és idõ nem alkalmas a mennyiség miatt. Tavaly jelent meg a Képzõ és Iparmûvészeti Lektorátus kiadásában az üvegmûvészek gyûjteménye. Ebben a kötetben a lehetõ legpontosabban katagolizálva van murális munkáim sora kb 60 darab.